Papier opspannen is nog een hele handigheid.
Vooral het ervoor zorgen dat het niet te strak of te "rimpelig" opdroogt.
Te strak opdrogen kan het papier doen scheuren.
Te strak opdrogen kan het papier doen scheuren.
Ondanks een behoorlijke handigheid daarin gebeurt het me nog heel af en toe dat er ergens een kleine rimpeling in één van de hoeken kan zitten.
Eigenlijk weet ik best dat dat alles te maken heeft met het feit dat ik me dan niet volledig geconcentreerd heb op mijn bezigheid.
Net als de meeste dingen in het leven kan dat 'rimpels' achterlaten.
(@)
Vanwege de aard van mijn werk gebruik ik zelf dik tekenpapier ( 225grms) maar wat opspannen betreft werkt dat hetzelfde als het speciale aquarelpapier. Aquarelpapier kun je in verschillende texturen aanschaffen, van zeer fijn tot grof.
Het is maar net wat voor resultaat je nastreeft.
Een fijne structuur kan bijvoorbeeld mooi zijn bij een precies en gedetailleerd werk. Bij een groffe structuur denk ik persoonlijk eerder aan het vastleggen van sferen en abstracte vormen, inpressies kun je het ook noemen.
Voor het opspannen van papier heb je nodig;
Aquareltape oftewel watertape (afgebeeld op foto) een bord van spaanplaat, pakweg 2cm dik en een goede spons en een diep bord.
De papier maat die ik gebruik is 50cm x 65cm, het bijbehorende spaanplaatbord is dan 80 bij 70 cm.
Natuurlijk bepaal je de maten zelf, want het is maar wat je zelf prettig vindt werken.
Hieronder zie je hoe ik de stroken tape al op maat gemaakt heb voordat ik begin want...
Het is belangrijk het papier zo snel mogelijk aan beide kanten te bevochtigen en dan meteen op het bord vast te zetten met de tape. Dat bevochtigen heeft soms wat oefening nodig want tè vochtig papier trekt te strak en kan dan zelfs scheuren tijdens het drogen. Te droog papier gaat werken tijdens het beschilderen en kan dan alsnog gaan kreukelen/bobbelen.
Tussendoor draai ik het natuurlijk wel om!
(@@@)
Hieronder de sterke armen van de kunstenaar
( sportschool of natuurlijke aanleg of weer totale onzin, hihi)
Uiteindelijk strijk je met de plaktape over de vochtige spons totdat de tape voldoende vochtig is.
Om en om druk je de tape aan de randen vast en als het gegaan is zoals het behoort te gaan heb je na pakweg 20 minuten een mooi strak werkvlak.
Zodra ik nieuwe onderwerpen weet betreffende het creatief werken zal ik ze er met plezier opzetten.
Niets is leuker dan het stimuleren van creativiteit bij mezelf en bij anderen.
Want zo werkt dat voor mij!
Kennis delen vind ik leuk
.
En als dit je eindresultaat is,
is het opspannen geslaagd!
vaker doen, zulks! Ja, wauw, die kunstenaars-armen doen het natuurlijk ;o)))
BeantwoordenVerwijderenIk heb een pot Gesso gekocht, doekpreparatie-troep, maar er nog nooit meegewerkt. Jij wel? Ervaring? Zou het graag van je weten! TOt nu toe gebruik ik óf boekbinderslijm of (voor hout) plamuurverf.
Bedankt om dit stukje techniek in woord en beeld met ons te delen Walter. Wéér iets bijgeleerd, dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenJa hoor Greetje, heb er wel ervaring mee.
BeantwoordenVerwijderenIk behandelde het linnen eerst voor met een verdunde houtlijm en deed er daarna een paar lagen Gesso over, die ik in het geval van gepland fijn-schilderwerk tussen de lagen glad schuurde en zo ook de eindlaag.
juist, net wat ik doe met de lijm en de verf...maar fijner van struktuur dus?
BeantwoordenVerwijderenweet jij precies wat Gesso is? Er staat verder qua samenstelling niets op de pot. Ben er wel benieuwd naar wát het is wat je er op smeert en waar je mee werkt.
o, ik lees net (in superkleine lettertjes) dat het een 'basísverf met primer' is. Ok.
BeantwoordenVerwijderenDat doe ik nooit meer en het roept herinneringen op. Als ik (ooit) weer tijd ervoor vrij kan maken, wie weet, toch wel leuk.
BeantwoordenVerwijderen