Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









maandag 24 januari 2011

Geloven of ervaren?

Ervaren is sterker dan geloven, maar sterk geloven doet vaak wel ervaren....
En vanuit deze "moeilijke" zin hoop ik een makkelijk stukje te schrijven.
Op dit moment is het een vroege zaterdagmorgen en volgen gedachtes elkaar op. Soms als logisch gevolg van de vorige, soms met een onverwacht sprongetje.
Gedachte; "Is er een natuurlijke discipline in mij waar ik zonder na te denken op kan vertrouwen?"
Het antwoord bleef ik mijzelf schuldig en toen kwam "God" op de proppen. En dat noem ik een "onverwacht gedachte sprongetje". Nou ja, de link is er wel hoor, want het heeft te maken met geloven en aangezien ik niet in God "geloof",
maar Het in mij ervaar (das toch echt wel anders dan geloven!) bedacht ik mij het volgende;
Mijzelf zijn, mijzelf ervaren als dat wat is in vertrouwen dat ik alles in mij heb, net zoals ik God de plek geef van "Het is", kan ik dat al, ben ik daar door vallen en opstaan al een beetje aan toe?

En zo ja, wat houdt dat dan in?
( Hopelijk heb je door dat dit een persoonlijk "hardop èn publique denken" is?)(smile).
Een rare gedachte komt ineens bij me op...het voelt alsof ik verzocht word naar buiten te komen en alsof mij ingefluisterd wordt; "Dat felle licht went echt op den duur wel hoor..."
Voordat ik nog abstracter ga schrijven wil ik toch even benadrukken dat mijn "God"(godsbegrip) totaal niets, maar dan ook niets met de God te maken heeft zoals hij/het in de bijbel omschreven wordt.
De enige plek waar je het/hem kan vinden is voor mij in je hart en in het dagelijks leven.

5 opmerkingen:

  1. Waarin je ook gelooft, dit zijn prachtige foto's met mooi licht en kleurvakken.
    Prettige dag Walter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach ja Fok, gaat het niet om het verhaaltje dan maar om het plaatje..
    Het maakt ook eigenlijk geen fock uit toch, als we maar plezier hebben, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het WeL uitmaakt, Walter.
    Het is met teveel gevoel en ingetogen vanuit je hart geschreven, zoals jij het ervaart en voelt.
    Als het niet zou uitmaken,
    waarom deel je het dan met je lezers?
    Is het een "maakt allemaal niet uit" weblog?
    Ik zou willen dat er een woord voor "Het" bestond,
    want "God" ja wat moet ik daarmee?
    Ik weet wat je bedoelt en eigenlijk is er geen juiste benaming voor "Het".

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmmm "het is" Terwijl er in de bijbel staat "Ik ben" de benaming Van God in veeeeeeeeeel vroegere dagen.(glimlach)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorige week zei iemand me dat ik mijn geloof kwijt gespeeld ben... mijn geloof wáárin, das de hamvraag... Daar moet ik toch eens dieper op in gaan... mss beter "en privé" ;-))

    BeantwoordenVerwijderen