Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









dinsdag 2 maart 2010

Hoe mijn werk voor mij "werkt",

Wat als kunst gezien wordt is aan het veranderen, mede te danken aan dingen als techniek en een andere manier van naar het leven kijken. Oude meesters waren "kundig". Sommige waren als extraatje "kunstig", zeg ik dan maar. Een makkelijk voorbeeld is dan natuurlijk Rembrandt, kunstenaar in onze ogen, mede dankzij de vrije expressie die hij aandurfde in zijn tijd.
Daarnaast heb je bijvoorbeeld de zeer kundige schilders, waarbij je elke porie van de huid bij wijze van spreken, kon onderscheiden. Daar hebben wij tegenwoordig de fotografie voor.
Bovenstaande is een bijzonder kort verslag, korter lukt me echt niet, over kunst en kundigheid.Rationeel gezien dan!

Mijzelf kunstenaar noemen zal ik niet doen, kunstemaker vind ik werkelijk beter passen!
Vaak is het zo,(dat was ter sprake in het gesprek met mijn zoon) dat onderliggende kundigheid invloed kan hebben op de juiste uitstraling van een werk. Sommige "kunstenaars" van het nu weten nauwelijks iets over perspectief of anatomie. Laat staan dingen als kleurenleer of kunstgeschiedenis. De vraag is; moet dat eigenlijk nog wel tegenwoordig?
De streepjes en vlakjes van Mondriaan zijn niet zomaar uit het niets ontstaan. Daar zat een hele reis aan vooraf.
Als het om basiskennis zou gaan, ja dan mag ik me best "kunstenaar"noemen.
Maar als kunstenaar gezien worden heeft ook z'n commercieele kanten. En vanuit dat oogpunt lukt het mij niet om dat soort 'kunstenaar' te zijn.
Eigenlijk mijn eerste stukje over "kunst" merk ik...
Gelukkig is het zo; Een mens bepaald zelf of hij iets mooi vindt of niet. Mensen die zich iets daarin laten aanpraten....., tja?
Even een korte afsluiting vanwege het kort houden van mijn stukjes.

Ik schilder die ik ben, ik schilder niet datgeen wat men in mij wil zien of denkt te zien.
Daardoor schilder ik ook niet vaak wat men graag "ziet".
Natuurlijk kom ik hier uitgebreid op terug in volgende stukjes.
Al deed ik het alleen maar voor eigen inzicht, want een mens blijft lerende!
( overigens met dank aan o.a. Marius en MizzD die mij tot dit stukje inspireerden)

1 opmerking:

  1. moest je op commando schilderen dan kan je je ziel er niet inleggen.
    Het belangrijkste is dat wat jij er kwijt in wil.
    en smaken verschillen, er zal altijd wel iemand zijn die er iets in ziet en iemand de er niks aan vindt.
    En kunst is alles wat je mooi vindt

    BeantwoordenVerwijderen