Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









vrijdag 19 februari 2010

Vreemde schaamte.

Schaamte, schuldgevoel, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven
Vooral als ik oog in oog sta met iemand die lijdt komt het sterk bij mij naar boven.
Niet dat ik mij schuldig voel aan zijn of haar lijden, nee zo gek ben ik gelukkig niet. Het is meer het gevoel van "waarom red ik het wel en jij niet?",
Eigenlijk een vertekend beeld,....ik ga dit stukje niet redden merk ik, ben meteen de draad al kwijt, het komt te dicht bij!
Weer even bij de les dan maar.
Ach, laat ik mijzelf deze wartaal toch gunnen!
Bijna letterlijk voelt het nu alsof ik het begin zoek van een kluwe touw die in de knoop is geraakt. Zal ik een schaar pakken om een beginnetje vrij te knippen? Dan neem ik maar op de koop toe dat ergens het touw in tweeën ligt....
Het komt er op neer; mijn pijn voelt niet als pijn, mijn lijden voelt niet als lijden.
Bijna als het gevoel dat een ouder naar zijn kind kan hebben; laat mij lijden opdat jij het niet hoeft!
Het is een diep geworteld gevoel waar de psychologie wel raad mee weet!
Maar is het nou werkelijk zo simpel dat ik dit voel omdat ik als kind omringd was door lijdenden?
Iets in mij zegt dat het dieper gaat, datzelfde iets wat mij mijn schaamte doet overwinnen omdát ik het red en sommige niet.
Wat anders kan ik doen dan verder recht door het leven gaan, dankbaar voor wie ik ben en hopende dat ik iets voor anderen mag betekenen.
Gewoon in het kleine.
Tussen "jouw en mij".

(datgeen ik hier boven trachtte te omschrijven, dekt totaal de lading niet, toch wilde ik het kwijt; mijn vreemde schaamte)

3 opmerkingen:

  1. Hier en daar.

    Is afstand het verschil?
    Of schaamte?

    Zou tijd de brug zijn?
    Of is het eerder schroom?

    Maar steeds het kleine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar dat is Barmhártigheid in de ware zin van het woord Walter.
    Ik ben trots op je !
    Blijf zo in je eigen kracht, des te meer kun je betekenen voor anderen.
    Veel liefs, maar weer eens, van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks alle ellende denk ik dat ook dikwijls... "het" overkomt mij omdat ik het waarschijnlijk wel aankan...
    Jawadde...
    Ik ondervond reeds meermaals dat anderen zich optrekken aan mijn omgang met mijn portie ellende...

    BeantwoordenVerwijderen