Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









zondag 29 augustus 2010

Je vereenzelvigen met:


Wat je ook inspireert in het leven, het is altijd "gevaarlijk" om je daarmee te identificeren.
Trouwens eigenlijk geldt dat voor alles wat je bezig houdt.
Ik zie dat het zo werkt bij sommige mensen om mij heen en ik herken dat gevoel ook soms binnen mijzelf!
Dat pak ik dan zo snel mogelijk aan...
Bovenstaand tafreeltje hangt rechts van mijn bureau en ik "moest" het zo maar weer eens op de foto zetten?!
Toen dacht ik; "Wat zal het bloed ontzettend naar zijn hoofd zakken!" en "Zoiets hoor je toch eigenlijk niet te doen met de Jezus figuur?"
Kijk, en dat bedoel ik. Laat je gerust inspireren, maar identificeer je er niet mee.
Het is de killer van flexibiliteit en ruimdenkendheid.
( Stukje gaat eigenlijk over religies en goeroe's en leringen. Zeer beknopt, super ingekort dus!(@)
Grappige aanleiding, deze foto...Ik werd er weer even door wakker geschud!

10 opmerkingen:

  1. Van mij mag élke religie gerust op zijn kop hangen Walter. De enige echte religie die ik (er)ken is de liefde voor de medemens...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onwillekeurig schrik ik van dat beeldje. Dat zal toch mijn achtergrond wel zijn. Een indiaan vroeg eens in een kerk aan een priester: Waarom hebben jullie die man na tweeduizend jaar nog steeds niet van zijn kruis gehaald. Die indiaan krijgt van mij een kus op afstand.
    Groeten Jot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O Walter dit is me allemaal net even iets te kort door de bocht en niet duidelijk genoeg.
    Want volgens mij doen we niets anders dan onszelf steeds identificeren met datgene wat we DENKEN te zijn. Dat lees ik dacht ik al in de reacties.
    Om daar alleen al achter te komen hebben we zoveel aandacht nodig.

    We denken o.a. Ik ben degene die denkt dat het wel kan
    of
    Ik ben degene die denkt dat het niet kan.

    etc.

    Terwijl alles constant in verandering is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het had gekund had ik het nog korter gedaan Elly!"Dat pak ik dan zo snel mogelijk aan", staat er niet voor niets hoor!
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hier een groot Jezuspaneel, niet uit verering of als idool, maar als symbool voor het menselijk lijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is juist dat identificeren dat zorgt voor de tweespalt in de samenleving. Het is datzelfde gevoel dat ons een schuldcomplex bezorgt als we kijken naar rampbeelden uit een ver land waar de situatie nooit zal veranderen. Het is een ingebakken en door vooral geloven geperfectioneerd systeem van indoctrinatie. Zolang er geen bewijs geleverd is voor dat wat veel mensen geloven dat 2000 jaar geleden plaatsvond en de context waarin het zich afspeelde, hoef je je niet in te leven hoor. Veel komt ook door onze eigen angst voor dood en verderf...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. #Dank je Leo, ben altijd blij met de wat langere reacties. Ik hou mijn stukjes bewust kort en zo "open" mogelijk. Soms komen ze over, soms niet. Maar je weet zelf ook, dat blijft altijd zo, zelfs als je heel uitgebreid schrijft.
    Trouwens mijn weblog is niet meer dan een dun laagje van waar ik werkelijk mee bezig ben!
    # Elly, gun me nou toch die simpele man te "zijn"! ;-)
    #En Marius...zo als jij met symbolen om lijkt te gaan, zo ga ik er ook mee om. Ze doen dienst als 'weer even aandacht schenken aan'...bij mij.
    Stel je voor! :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toevallig hangt het bij jou aan de muur
    je kan het ook gewoon op de vloer leggen
    het houten kruis is al weg
    dus dan is het niet meer
    dan een beeldje van een mens
    die op de grond ligt.....
    simpel toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik dacht al: er klopt iets niet aan het Jezusbeeldje...
    Identificatie kan idd zeer negatief zijn, maar mss heeft het ook een positieve zijde? Mensen kunnen moed halen uit identificatie of kracht of hoop... Maar ik kan je punt zeker snappen dat inspiratie halen uit interessanter is dan identificatie. Zeker als het over religie gaat.

    Symbolen zijn niet gemaakt om te identificeren natuurlijk, maar voor heel andere doeleinden. Zeker een beeld als dat van Jezus... Ik zie ook liever een ander prentje van hem. Dat waar hij mensen heelt bijvoorbeeld!

    BeantwoordenVerwijderen