Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









dinsdag 22 oktober 2013

Door schaamte heen schrijven.


Depressie is geen rationeel ding....maar ondanks dat ik dat weet, zoek ik naar verklaringen.
De schaamte, dat akelige machteloze gevoel als je wilt delen wat er in je gebeurt..
Het liefst een schuilkelder in vluchten waar niemand je ziet, waar er niemand is om aan uit te leggen wat niet valt uit te leggen.
Het lijkt bijna humor, maar zelfs voor de schaamte schaam ik mij.

Vooral in de nachtelijke ochtend uren gaat het met mij aan de haal, een denkend geworstel hoe hier weer uit te komen...moedeloosheid.
Daar waar ik het nog kan opbrengen 'praat' ik er terughoudend met vrienden over..Beter gezegd, een enkele vriend of vriendin. Voor mensen die ik nog te kort ken vlucht ik liever weg.
Op mijn blog m'n hart luchten?
Het dubbele van een depressie is dat je ergens steun zoekt, maar tegelijkertijd bang bent anderen te belasten of van je af te stoten.

Ik voel me verlamd...het uit zich letterlijk.
Het donkere denken heeft me in zijn greep, ik kijk naar de wereld, de praktische wereld alsof ik vastgeketend ben. Gaan wandelen, gaan fietsen, iets ondernemen, wat dan ook...het komt niet verder dan m'n denken. Mensen om mij heen hebben, ik houd het af, voel me te kwetsbaar.
Mijn zelfbescherming is altijd 'de clown' geweest. Clown is tijdelijk niet beschikbaar.
Logisch dat mensen die het goed met mij voor hebben geïrriteerd kunnen raken, naar buiten toe kan het al snel lijken alsof ik niet 'wil'.
Door schaamte heen geschreven...

Vanmorgen vroeg zei ik tegen mezelf;
En nu moet het afgelopen zijn!
Met de moed der wanhoop probeer ik het vandaag weer om ergens die vicieuze cirkel te doorbreken.

14 opmerkingen:

  1. Geduld Walter. Alles veranderd en schaamte? Ja natuurlijk. Je moet toch zeker perfect zijn. Of zie ik dat niet goed? Projecteer ik hier mijn eigen gevoelens van depressie die ik niet wil want die beantwoorden niet aan mijn zelfbeeld en toch heb ik ze bij tijd en wijle. ;-)
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kan ik hier op antwoorden, ? Herkenbaar !, maar waarom de schaamte.... het is zo als het is...
    En het is pas afgelopen, niet nu, maar wanneer het afgelopen is.
    En dat bepaal jij, en als dat niet nu is dan is het ........wanneer de clown beschibaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die schaamte zou ik best uit kunnen leggen, maar toch levert juist die schaamte me weer iets op..namelijk dat ik voor mijzelf mij niet laat wegzakken. Ook al ontstaat die schaamte eerst naar anderen toe...Inmiddels heb ik mij op het tuinwerk gestort.

      Verwijderen
    2. Dus de schaamte is de vermomde clown die toch aanwezig is, maar niet als lach, maar als traan.

      (En in mijn geestesoog, wist niet dat ik die had zal mij op hol geslagen fantasie wel zijn, zie ik jou nu als clown door de tuin huppelen, dat wil je niet zien ;-) je scheurde zojuist uit je broek ;-) waarom schrijf ik dit ? )

      Verwijderen
    3. Gefeliciteerd A, je hebt helderziende gaven...ik heb mezelf bij de 'kladden en lurven' gepakt en ben de tuin gaan doen! Gelukkig heb je het mis van de uitgescheurde broek... ;-)

      Verwijderen
  3. Ja heel herkenbaar uit mijn verleden lieve Walter, alles wat je beschrijft. Er zijn geen wonderformules, dat weet ik ook. Enige wat je kunt doen is er open en eerlijk in aanwezig te blijven, blijven doorvoelen, blijven bekijken. En echt, dat is hartstikke zinvol ook. Hartstikke kostbaar. Ik heb er alle vertrouwen in, alle vertrouwen in jou dat je weer die draad mag vinden, binnenin. :) En ja, echt hoor, juist nu, is in jou alle Kracht en Liefde aanwezig onvoorwaardelijk voor jou. Koester jezelf maar, je mag lief zijn voor jezelf. veel sterkte he liefs Kagib :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel herkenbaar hoor. Goed dat je in de tuin bezig bent gegaan, het is zaak toch bezig te blijven en liefst ook af en toe mensen te zien, je ziet er tegen op waarschijnlijk maar achteraf zul je je (meestal) beter voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Walter,

    Je helpen om uit je depressie te komen kan ik, helaas, niet. Sowieso weet ik daar veelste weinig vanaf en woon ik niet in de buurt van Gouda ;-) Wel wil ik je laten weten dat ik het erg vervelend voor je vindt.

    Veel liefs en goeds vanuit het noorden des lands,
    Cilia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Cilia, weet er maar beter niks vanaf! Dit gebaar van je doet me al goed.

      Verwijderen
  6. Aai over je bol voor vandaag, en een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. k wou dat ik je kon helpen Walter, maar zoiets kan je enkel zelf verhelpen door op een bepaald moment de juiste knop in je hoofd om te draaien
    beschaamd moet je er alleszins niet voor zijn
    dikke knuffel

    BeantwoordenVerwijderen