Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









dinsdag 28 december 2010

Woorden van "niets".


Gaan denken en Godsbesef samen, kun je psychologie verenigen met het begrip "God"?
Mysticus, gnosticus...kus maar een eind weg zou ik zo zeggen, want de weg naar eenvoud loopt dood in woorden.
De heenweg lijkt te veranderen in een soort terugweg, althans voor mij op dit punt in mijn leven. Het is niet de terugweg van het falen noch is het de terugweg van het geslaagd zijn in het leven.
Het woord vermoordt, zo zou ik het bijna kunnen stellen. Je zou geneigd zijn te denken dat een eerste klap een oorlog zou kunnen ontketenen, toch als je goed kijkt merk je dat het woord de werkelijke boosdoener is.
Neem inderdaad een woord als "God", gebruik het te pas en te onpas en je merkt dat ook dat woord tot moordenaar wordt. Juist dat soort beladen woorden veroorzaken veel strijd, onbegrip en leed.
Daarom onderzoek ik eenvoud en tracht ik mij om te draaien opdat ik terug kan naar mijn oorsprong.
Omdraaien....dat is zo als mijn denken het wil zien om het begrijpelijk te maken. Maar dat omdraaien is niet anders dan doorgaan, verder gaan..die grens voorbij.
De grens die het denken voor ons lijkt te bepalen. We willen begrijpen, analyseren, we willen het sturen en in de hand hebben. Zoniet, dat toch willen we de illusie hebben dat wij ons uit eigen keuze over geven, hetgeen nog steeds betekent; in de hand houden.


Wordt het niet de hoogste tijd voor wat relativerende Spijkerbed humor?
Ik zou zeggen neem een aanloopje en spring maar boven op dit bed!
Als je dan nog lacht...ja dan heb je humor.
Terug naar Woorden van "niets".
Mijn schijnbare humor lijkend op cynisme, over niet-begrippen zoals niet-fotografie, niet-schrijfsels en niet-schilderwerken heeft een serieuze achtergrond.
Waar dit bij mezelf toe zal leiden weet ik natuurlijk niet, misschien dat ik het "weten" voorbij raak en in louter ervaren terecht mag komen...
Wie weet!
( Gut, in die laatste twee woorden lijkt toch nog humor te zitten!)



6 opmerkingen:

  1. Er staat zoveel te lezen tussen de woorden,
    dat ik er hier niet op in ga,
    je leest immers zelf ook tussen de regels?
    Het schilderij zegt mij hoe kwetsbaar jij je voelt,
    de foto is magnifiek zo ontroerend mooi.
    En Walter-lief,
    Blijf nog even......?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou nog iets willen toevoegen lieve Walter. Het zijn niet alleen de woorden maar de mens die de woorden gebruikt de mens die de woorden leest. In een open zijn kun je voelen van waaruit woorden ontstaan zijn in schrift hier op t internet of real life.

    Zou zeggen is jouw delen ook niet een pleidooi voor openheid, open zijn, toelaten van het leven van woorden? Kunnen ze dan niet waarlijk gaan spreken, uitspreken wat ze willen zeggen?

    lieve warme groet Kagib

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk Kagib!
    De kunst van woorden is ze je eigen persoonlijke betrokkenheid mee te geven...toch?
    (Met dank aan ook mijn foto met glimlach...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je brengt hier zoveel ter sprake.
    Het woord kan doodslaan als het verkeerd wordt gebruikt. Toch hebben we woorden nodig om uitdrukking te geven aan ervaring, betrokkenheid, liefde en nog veel meer.
    Stilte gaat niet over geen geluid, maar over meer dan dat. Toch kan geluid er zijn
    Wijsheid gaat niet over geen kennis of niet weten, maar over meer dan dat. Toch kunnen kennis en weten er zijn.
    Misschien geen terugweg of heenweg maar een eeuwigdurende cirkel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja Elly, ik dat opzicht streef ik er niet naar te pogen om "perfecte" stukjes te schrijven...Integendeel zelfs! (Niet-schrijfsels???) Hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oei.Sorry Walter ik lees dit nu. Het is echt niet mijn bedoeling je te verbeteren. Integendeel. Het zet mij aan tot verder denken, reflekteren en reageren. Hoe werkt het bij mij?Ik geniet van jou diepzinnige stukjes.
    In schrijfsels en reacties mis je toch altijd de mimiek en visuele wisselwerking van de samenspraak.
    Nogmaals een dikke knuf om je te laten weten dat ik diep respect heb voor jouw overwegingen.

    BeantwoordenVerwijderen