Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









donderdag 22 juli 2010

Een "prettig" boekje.


Zen boekje
Marcel Zwart  uitg; van Holkema & Warendorf.

Het is inmiddels al weer 14 jaar geleden dat ik dit boekje, van een destijds zeer goede vriendin, gekregen heb.  Nog steeds pak ik het zo nu en dan, er staan korte verhaaltjes en spreuken in die gebaseerd zijn op het Zen Boeddhisme.
Soms verdwijnen dit soort boekjes in de boekenkast om nog zelden gelezen te worden, bij deze werkt dat dus anders.
Het heeft mede te maken met de directheid van het geschrevene, waardoor het voor mij zeer invoelbaar en herkenbaar blijft.
Een soort wijsheden zonder waarde oordeel....( maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke waarde oordeel, hahaha!)
Komende tijd zal ik regelmatig een stukje uit dit boekje citeren, vermoedelijk te beginnen met de stukjes die mij in eerste instantie het meest aanspraken.
Vandaag begin ik er met één die mijn ogen blijvend geopend heeft, eentje dus die mij extra wakker heeft gemaakt;

Boeddha: 'Hoe kun je verdraagzaamheid ontwikkelen, als er niemand is die het je moeilijk maakt?'
Christus: 'Houden van wie je terwille is, dat kan iedereen.
Maar kun je ook hem of haar liefhebben, die je weerstreeft, pijn doet, of bedreigt?'


Tot zover het eerste citaat uit dit boekje, echt een prettig boekje om in huis te hebben...


4 opmerkingen:

  1. Dat is een goede spreuk Walter, en ik kan mij er dan ook goed in vinden.
    Ik ben benieuwd naar de volgende spreuk.
    Half vijf, wat was je vroeg op zeg! toen je over mijn zogenaamde engeltje "EGELTJE" had gelezen.
    Lief koppie had hij/zij hé?
    Lieve groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het leven leert je van alles, de mensen leren je van alles, de natuur leert je van alles, de wereld leert je van alles.

    en dan even wat anders, die zonnebloem hiernaast...
    zoooooooooooooooo mooi!

    Je word er vrolijk van.
    Citaten wijze spreuken, het helpt in het leven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ....kun je liefhebben, die je weerstreeft, pijn doet, of bedreigt?'

    Ja, Walter, dat kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk kan dat, maar er zijn er maar weinigen die het echt kunnen, vermoed ik zeg ik heel voorzichtig. Als het anders was zou er niet zoveel ellende op de wereld zijn toch?
    Maar het meest verbaast mij het gemak waarmee over het algemeen zulke uitspraken bevestigd worden en daarna aan de kant worden geschoven. Met een knipoog en een glimlach om het leed te verzachten ;-).

    BeantwoordenVerwijderen