Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









zondag 26 december 2010

Betrokkendheid.


Hoe ver ga je daar in, maar ook hoe uit je die, hoe breng je die al dan niet in de praktijk?
Voordat ik hierover ga brainsneeuwstormen even een nóg persoonlijkere opmerking...Natuurlijk is het hele schrijfsel verder puur persoonlijk, maar toch even en kort stukje ter inleiding betreffende bipolairiteit ( manisch depressive inslag).
Alhoewel ik mij daarin als ex-patient beschouw ( en daar heb ik alle reden toe) blijf ik een zeer gevoelig mens, aangaande uitersten en vandaar uit schrijf ik dus dit stukje.
Dan weet je dat.. ;-)...
Als betrokkenheid te maken heeft met webloggen, hier en nu even in mijn geval, dan kan ik gerust stellen dat ik daarin niet oppervlakkig ben. Veel mensen die ik volg hebben mijn persoonlijke belangstelling. Anders gezegd; ik heb er gevoelens van betrokkenheid bij.
Ik ga niemand in verlegenheid brengen door het noemen van namen. Zelfs niet uit welke gedachtes mijn betrokkenheid bestaat!
Laat ik het hebben over betrokkenheid in het algemeen en hoe daar mee om te gaan.
In mijn onstabiele verleden ging ik daar niet al te best mee om en kon me vanwege een 'verkeerd' soort betrokkenheid totaal verliezen in de ander om er daarna zèlf aan onder door te gaan!
Kijk, daar heb je niets aan, je helpt die ander daar echt niet door.
En dan niet te vergeten, hoeveel behoefte aan 'betrokkenheid' heeft die bepaalde ander eigenlijk als het jou betreft?
Dan heb je ook nog het verschil tussen betrokkenheid uit 'schuldgevoel' en betrokkenheid vanuit inlevingsvermogen.
Wat betreft betrokkenheid op groot leed, wereldleed of het grote persoonlijke leed van een ander heb ik mezelf aangeleerd; doe wat je kunt, letterlijk, meer is energie verspillen en voedt alleen maar het negatieve aspect van het lijden. Laat wat je niet aan kunt bij degene die dat stuk wèl aankunnen....
(Al het bovenstaande is een zeer persoonlijke ondervinding hoe het voor mij werkt en dat hoeft natuurlijk niet voor een ander zo te werken)
Ter afsluiting kan ik oprecht zeggen; ik hoop dat het goed gaat met je gezondheid, dat jou treft wat je aankan, dat je blogt zoals je blogt om een reden die bij jou past en als je even anders blogt of niet blogt hoop ik dat het goed met je gaat of in ieder geval weer zál gaan...
Nee, ik noem geen namen en gelukkig heb ik betrokkenheid leren hanteren.


Toch maar even die vriendin bellen waar ik me zorgen over maak.
Dat wel...
Een goede kerstdag verder, liefst met hanteerbare betrokkenheid.
(@)

( Omdat ik dit wazige zó lekker vind....)

6 opmerkingen:

  1. Natuurlijk voel ik me zeer vereerd, dan heet "pikken" gewoon gebruiken!
    Zolang mensen dingen niet in een negatieve context plaatsen, heb ik daar geen enkel bezwaar tegen.
    Doen ze dat wel...dan hebben vooral ZIJ pech!
    (Hihihi..)
    Bij jou zit het wel goed, Geri. Hugje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Luisteren is genoeg.
    Horen wat de ander niet zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Walter, ik kwam nog eens langs (trouwens ik kom geregeld langs, en laat niet altijd een reactie achter) het was nu enkele dagen geleden en er was dus heelwat bij te lezen :-). Dit is een mooi stukje. Je hebt gelijk, jou dingen aantrekken van andere mensen is niet altijd nodig en ook niet altijd gezond. Grenzen stellen, noemen ze dat in de ook mij bekende psychologische begeleiding. Het komt me allemaal zo bekend voor, die worsteling voor een minimum aan levenskwaliteit, waar we allemaal toch recht op hebben. Doch ik denk ook dat we zonder de anderen, het moeilijker hebben om gelukkig te zijn. Ik kom hier in ieder geval graag lezen, vooral die postjes die wat dieper ingaan op beleving van de dingen en zo. Dikwijls herken ik daar veel in. Dus wens ik jou voor 2011 alvast veel blogplezier en een goede gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer heel mooi en duidelijk verwoord lieve Walter.
    Op naar het nieuwe jaar in betrokkenheid met elkaar. Zonder ten onder te gaan aan de eigen daarbij aangehaakte emoties.

    BeantwoordenVerwijderen