Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









dinsdag 18 januari 2011

En dan heb je tot 10 geteld, en dan?

Bij kwaadheid, woede of je gekwetst en beledigd voelen eerst tot 10 tellen en dan pas reageren.
Dit zinnetje zou op zich genoeg moeten zijn, maar wat heb je er aan als het betekent dat je niet meer doet dan 10 tellen die woede vasthouden?

Eigenlijk zegt kwaad worden of je gekwetst voelen altijd iets over jezelf.
Natuurlijk is het schrikken als iemand je zo maar beledigd , je een grote bek geeft of je allerlei ellendige eigenschappen toe schrijft. En betekent het niet dat tot 10 tellen einde verhaal is.
Tot 10 tellen zou ik willen vervangen door "even stil zijn", in ieder geval niet terug gaan kwetsen of beledigen.
Dat soort impulsief handelen kan vaak tot de wortel van een onzinnige strijd worden waarbij niemand aan het eind meer weet waar het over ging.
Beter zou zijn om maar eerst eens te voelen waar je onzekerheid zit als je met kwaadheid op kwaadheid gaat reageren.
Ik geloof werkelijk dat als we zo met onszelf en met de ander om zouden kunnen gaan, dat dan zelfs grote oorlogen tot het verleden kunnen gaan behoren. Immers als je je laat verblinden door woede of door gekwetstheid hoor je beide niet meer wat de ander werkelijk te zeggen heeft. ( Politici kunnen daar soms redelijk goed in zijn en blijkt hun aandachtige interesse niets meer te zijn dan het verstand op nul om hun eigen gekwetstheid vast te houden)

Gut, ik had toch werkelijk gehoopt korter en duidelijker te kunnen omschrijven wat ik wilde zeggen.
Ik hoop niet dat je kwaad op me wordt....



5 opmerkingen:

  1. Als je het al zou willen Walter, tot 10 tellen dan zou het moeilijk gaan met zo'n schijf in je mond;-)
    Maar wat je schrijft is helemaal waar, vroeger kon ik nog weleens heel boos worden als iemand uit het niets opeens allemaal onredelijke kreten begon te slaken. Ook al was ik mij zeer bewust van het feit dat het iets met die ander te maken had, ongenoegen, onvrede met het leven of wat dan ook, er is van alles in te vullen. Maar toch werd ik boos door de onredelijkheid. Op zo'n moment is het idd nutteloos om een gesprek aan te gaan omdat je dan langs elkaar heen gaat praten, een onzinnig dialoog is dan het resultaat. Tegenwoordig ga ik daar heel anders mee om. Misschien heeft het met het ouder worden te maken, er komt nu juist een soort rust over mij heen als iemand zeer onhebbelijk is of mij bewust aan het kwetsen is. Letterlijk denk ik op zo'n moment.....er is voor de persoon een reden waarom dit soort dingen gebeurt maar dat heeft helemaal niets met mij te maken. Dus voel ik me ook niet aangesproken en heb geen reden meer om kwaad te worden. Afhankelijk van wie het is, wil ik later op een rustiger moment best heel graag praten met die persoon. Maar is het een vreemde, pffff...zonde van mijn energie en zenuwstelsel om daar tijd in te stoppen, die besteed ik liever aan echt zinnige zaken...

    Heerlijke dag verder...
    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee hoor Walter, ik houd me wel even stil ;o)

    je slaat de spijker op den kop! (vooral bij die politici raak je 'm flink).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Walter, ik was vanavond eens aan het teruglezen in mijn eigen gedachten. En. jawel, ik las jouw reactie ook nog eens. Is het toeval? Lees mijn gedachten eens (als je wilt)over een gedicht wat ik ooit eens las.
    Ik heb geleerd om niet meer tot tien te hoeven tellen, m,n lief liet me zien hoe goed het voor je zelf kan zijn om zonder woorden datgene te zeggen (versturen) wat je wil.
    Boosheid is een emotie, vanuit een emotie reageren geeft vaak onbegrip voor beide partijen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorrie, was vergeten om de link te plaatsen.
    http://binnenste.web-log.nl/mijn_gedachten/2010/12/een-onverzonden-brief.html

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het gevoel amper, wat jij als kwaad noemt, betekent dan mijn eigen onmacht.
    Als iemand kwaad is, omdat ik iets verkeerd heb gedaan, of gekwetst heb, zal ik daarvoor mijn excuses aanbieden, maar als iemand mij uitscheld, leg ik dat gewoon naast me neer.
    Laatst ging iemand zo tekeer op mij omdat Lara aan de andere kant van het water zelfs, haar behoefte deed.
    Maar toch was het te dicht (vond hij) bij zijn dure luxe huis.
    Ik riep (roepen zo ver - mijn excuus) maar nog was het niet goed.
    Wat ik dan doe is zo'n man heel zielig vinden, want het zegt zoveel meer over hem, dan over mij.
    Dat ik er nu aan terugdenk is al teveel, maar veel voorbeelden heb ik niet.
    Kwaad worden zegt dus inderdaad het meest over degene die kwaad is, er zit vaak een heel machteloos onvermogen, misschien zelfs een heel verleden achter.
    Vooral niet druk over maken!

    BeantwoordenVerwijderen