Dit blog gaat over;



In feite gaat dit blog over alles wat een mens zoal in het leven tegen kan komen, weliswaar bekeken met een spirituele inslag ( alles heeft met alles te maken) maar wel het soort spiritualiteit dat terug te vinden en te herleiden is en naar het leven van alle dag. En natuurlijk geschreven vanuit een persoonlijke en altijd doorleefde visie. Liever geen theorieën die ik niet zelf aan der lijve heb ondervonden.
Daarnaast alles dat een mens inspireert tot een bewuste manier van in het leven staan.

Verder is mijn blog niet echt een 'per dag' blog, maar liever een blog dat je gewoon even leest.....

En verder vertegenwoordigt dit blog dat wat het leven mij brengt. Steeds weer nieuw en steeds weer anders!









zaterdag 12 februari 2011

Wijsheid in stilte.

Wijsheid is vrede hebben met wie je bent en wat je weet en toch verder kunnen groeien.
Wijsheid is je niet aangevallen voelen als de ander anders denkt of "beter"weet.  Méér weet.
Wijsheid is eigenlijk stil zijn, maar niet stil zijn zoals in zwijgen....
Hoe wijs je zelf bent kun je merken aan hoe vaak je nog boos wordt en hoe vaak je je nog opwindt over zaken waarbij je niet kunt handelen en waar je daadwerkelijk niets aan kunt veranderen.
Volgens mij word ik nog wel eens boos, dus goed wijs ben ik nog niet.
En zeg nou niet tegen me; "Jij bent niet goed wijs"!
Want stel dat ik daar boos door word, dat kan ik weer helemaal opnieuw beginnen...
Tot op heden gaat het goed...ik voel de glimlach nog.

6 opmerkingen:

  1. ik voel ook de glimlach als ik dit stukje lees
    ik vind jou heel wijs Walter, niemand kan mij meer aan het denken zetten met z'n teksten als jij

    ik ben eerder aan de stille kant maar helemaal nog niet wijs
    vrede hebben met wie jezelf bent, dat vind ik nog steeds moeilijk
    ik probeer het echt wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik had deze week op de keukendeur geschreven:

    een dwaas zegt wat hij weet
    een wijze weet wat hij zegt

    (en mijn bijdehante zoon had er onder geschreven: en Greetje doet allebei)

    maar wel den spijker op den kop!

    soms ben je wijs
    soms ben je dwaas
    en het mooist is als je je dat bewust bent en het accepteert

    overigens vind ik boosheid niet (alleen) een uiting van niet-wijsheid; booszijn mag er best zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Booszijn als je boos bent kan je idd beter uiten!
    Anders krijg je allerlei kwalen!
    GGrrrrrrrrr....(>.<) @#$$@*!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou hier is het andersom
    want er zijn zaken waarover ik boos zou "moeten" zijn
    alleen
    ik kan het niet.
    Ik "mag" het niet.
    Boos maakt meer kapot dan je lief is.
    Ik heb geleerd (moeten leren) dat boos geen enkele zin heeft, het is aanvaarden en/of veranderen wat ik kan veranderen.
    Hoewel mensen mij wel eens zeggen dat ik eindelijk een boos moet zijn op .......
    Dan vraag ik: Hoe moet ik dat doen?
    Iets of iemand haten ken ik al helemaal niet.
    Verspilde energie.
    Maar een wijs mens ben ik daardoor ZEKER NIET.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die glimlach is een bewijs dat DIT je niet aan de botten komt. Dat wil nog niet zeggen dat je goed wijs bent. Wacht maar tot het je aan de botten komt hihihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elly,gelukkig zet je je reactie kracht bij door het "hihihi",....(HAHAHA!)

    BeantwoordenVerwijderen